onsdag, april 04, 2007

Kissa för konsten?

Aftonbladet skriver om den spanska konstnären Itziar Okariz som i maj äntrar Vita Kuben på Norrlandsoperanför att - tada - kissa på scenen. Offentligt. But why? I artikelns bildtext framgår det att hon vill "skapa debatt kring gängse normer och värderingar".

Jo nog lär hon skapa debatt kring normer och värderingar, och jag säger inte att det är fel. Men sättet hon gör det på kommer nog att skapa fler reaktioner än de hon kanske vill uppnå med sitt konstverk. För hur ska man fokusera på hennes budskap då det bara känns underligt att gå och titta på när en vuxen människa kissar på en offentlig scen?

Så vad tycker jag? Jag vet inte. Det är lite konstigt. Lite knasigt. Och lite djärvt.

5 kommentarer:

saom sa...

Vad jobbigt om hon en kväll bara helt plötsligt inte är det minsta kissnödig. Vilket antiklimax.

Linda sa...

Haha, den där kisskvinnan har blivit talk-of-the-town! Tjing för att inte jobba i städet på operan den helgen...

Tompa sa...

ah, alltså! va hette "showen" egentligen? "Syndafloden"? nu va ja lite grosse, men fuck it..hon är värre!=)

www.dentatuerademamman.com sa...

jag läste om det där i tidningen, det som var lite speciellt var tydligen att hon ser ut som en kille. So what, det är ju ett jättedåligt konstverk att stå och kissa på en scen. Kolla på alla gamla tavlor på museum, det kallar jag konst. Porträtt av människor. Det intresserar mig. Vill jag se någon kissa så ställer jag min framför spegeln.Undrar om hon blir skitrik på det där?!

Anja sa...

Tompa: Syndafloden var rätt kul! haha. Men ja jag vet.. hon är lite too much.

DenTatueradeMamman: Jag håller med dig ang. konst. Och det man undrar lite är ju vilka som går och tittar när hon kissar på scenen.