torsdag, april 05, 2007

Umeå Kommuns miljövänlighet

Kanske är jag bara känslig, men här har man investerat i en nyare bil som dessutom går att köra på etanol. Man gör en BRA sak för miljön. Så då tänker jag att visst kan Umeå Kommun sponsra med lite bra parkeringsmöjligheter inne i stan?

Men nej, icke. Man kan ansöka om att få ett parkeringstillstånd som berättigar 2 timmars gratis parkering i något av parkeringshuset i Umeå, dvs Nanna & Parketten. Dvs de sponsrar med 10:- för dessa 2 timmar. Vilket jag tycker är lite snålt måste jag säga. En tia kan jag faktiskt lägga i själv.

Dessutom så finns i Umeå GreenZone, dvs ett kretsloppsprojekt som enligt reklamen är världsunikt, vilket Umeå Kommun är involverad tillsammans med bl.a. Carstedts/Ford (där vi köpt vår bil), McDonalds och Statoil i Umeå.

Så visst, det är generöst av kommunen att erbjuda gratis parkering för miljöbilsägare, och jag tycker absolut att de ska fortsätta med det. Men även att de ska utöka möjligheterna för fri parkering på fler ställen runt om i stan. Och kanske kunda landstinget göra samma sak på parkeringarna kring NUS? (Som för övrigt är rent hopplöst att hitta en parkeringsplats på men det är en annan sak).

Jag förstår tanken att man ska minska bilismen inne i stan och kanske är detta ett led i den strategin med 2 timmars gratis parkering inne i stan - det blir fortfarande inte attraktivt att använda bilen i stan.

Vem vet.

0 kommentarer: